Det var mye snakk om karakterer og poeng til videregående da en elev stilte meg det spørsmålet. Slike spørsmål kan være en felle, litt avhengig av hvem som spør. Jeg snudde på spørsmålet og svarte: «Tror du man er en god lærer bare ved å ha gode karakterer?»

Eleven så på meg. Tenkte litt. «Nei, det hjelper vel ikke å ha gode karakterer hvis du ikke klarer å lære bort noe,» svarte hun.

I læreryrket må man ha ulike kvaliteter. Man kan være veldig ordentlig og jobbe på rutine. Man kan være kjempegod faglig og regne med at det er nok til at elevene følger med. Eller så kan man være klovn og håpe at elevene ikke legger merke til at de ikke lærer noe.

Ingen av disse gjør det særlig bra for seg selv. Jeg har opplevd lærere som har så mye kunnskap at de ikke makter å formidle den. Når man er høyt oppe, så blir ofte det grunnleggende veldig langt unna. Noen slike lærere finner dessverre veien til lærerskolene. Det er kanskje greit å ha dem der som skrekkens eksempel for at kommende lærere skal oppleve hvordan det er å sitte i en klasse og ikke forstå noenting?

Læreren som flyter på rutinen er den som i ugangspunktet er en flink lærer, men har lagt litt mindre vekt på å fornye seg. Denne læreren er i sitt ess i sine glansnummer. Denne læreren gjør det ofte bra og er en ressurs inn mot yngre lærere som ikke har noe rutine.

Tøyselæreren er den som egentlig ikke skulle vært lærer, men kastet inn en søknad på lærerskolen for moro skyld. Han (for det er aldri en hun) forblir ikke særlig lenge i yrket.

Alle lærere har nok litt av ulike kvaliteter i seg. Lærere på en skole er, og bør være, ulike mennesketyper. På den måten blir skolen mer fleksibel. Man kan ta hensyn til de ulike mennesketypene og utnytte dem på best mulig måte, slik at også læreren føler mestring.

Man kan ikke være faglig udugelig. Man bør være i stand til å kommunisere. Det er nødvendig å holde seg oppdatert. Trivselen krever en viss sans for humor. Som lærer må man være menneske. Menneske på godt og (litt) vondt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s