Jeg er sammen med en kollega på kurs i Oslo. Vi har hatt første dagen i skoleringen til å bli NyGiv-lærere.

Hensikten med dette er å ta fatt i de elevene som ved litt motivasjon kan gå opp en karakter eller to på slutten av tiende klasse.

Mye tid har i dag blitt brukt på å snakke om oppfattelser og feiltolkninger innenfor regning. Kollegaen min er på lesing og skriving.

Et par tanker har jeg gjort meg:

  • vanskelige ord i matematikken gjør at svake elever ikke får med seg innholdet i tekststykker. Det sier ikke så mye om regneferdigheter som det gjør om leseferdigheter.
  • noen uttrykk betyr noe annet i matematikk enn i det daglige livet: normal, potens, utvide, forkorte…

Jeg ser det at vi gjør en del ting i gal rekkefølge. Og når det blir sagt, så slår det meg at jeg selv har tenkt tanken før. Hvis vi er ute etter at elevene skal bli flinkere av tilbakemeldingene, så må de komme i læringsprosessen, ikke i etterkant når vi har blitt ferdige med kapittelet.

Læreren må være trener, ikke dommer. Det må være lov å prøve seg på nye ting uten å risikere å miste karakteren. Sluttvurderingen skjer ved avsluttende eksamen. For meg betyr det at flere fag bør ha årsprøver. På den måten kan vi konsentrere oss om prosessen opp mot eksamen.

Samtidig er det ikke alt som er mulig å gjennomføre… Hvis det ikke legges til rette for det…

Vi har fått noen helt konkrete spill i regning. Vi har også fått utdelt boka «Alle teller» som dukker opp med jevne mellomrom.

I morgen er det litt mer konkret om geometri, statistikk og en ting til…  Pluss mye mer. Og vi skulle ta med oss terninger. Og en kortstokk.

Snakkes!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s