Erfaringen min fra norsk skole, som lærer, starter i 1999, på en ganske liten skole i Sandefjord. Den gangen var det en satsing på IKT på noen skoler, deriblant denne. Som nyskodd lærer med IKT for lærere i bagasjen, så hadde jeg gleden av å undervise de eldste elevene i IKT, delt med kunst og håndverk. Jeg tror det ble en dobbelttime hver uke i et halvt år, og så byttet vi.

Tema for opplæringen ble ting som bruk av officepakka, selvfølgelig, men da med noen tillegg. Vi jobbet med å få ting til å se bedre ut enn standardinnstillinger. Vi høyreklikket i menyer og fant nedgravde hemmeligheter.

Så dukket Paint Shop Pro opp. Da manipulerte vi bilder. Alle var i starten enige i at et bilde ikke lyver. Da tok jeg skolens eneste projektor og manipulerte bort mennesker fra bilder vi tok på siste klasseturen. Klonebørsten flyttet folk på bilder. Kanoer forsvant og dukket opp på nye steder. Så fikk de gå løs på et bilde av seg selv. Jentene fikk lengre hår. Guttene byttet frisyrer og neser. Det hele var drevet av entusiasme.

I musikk brukte vi DoReMix og laget de merkeligste kreasjoner og DSP for å lage støy og moderne lyd.

Maskinene var ikke koblet sammen i nettverk. Vi lagret på disketter. Men vi var lykkelige.

Så en dag ble det bestemt at IKT skulle inn i alle fag. Det som skjedde ble at «mitt» fag forsvant. Det dukket sporadiske timer opp på datarommet i andre fag. Det som var dumt var at ikke alle lærerne hadde helt teken på data. Dessuten ble det et veldig fokus på noe som ble kalt nasjonal prøve.

Nå, 15 år etter, så jobber jeg fortsatt med IKT. Elevene er jo så utrolig flinke at jeg egentlig bare må vise dem hvordan de lagrer, finner frem det de lagret, sjekker innstillingene på maskiner som ikke er konfigurert riktig, repeterer bruk av epost, «ja, du har en epostadresse på skolen», finner frem nye passord når de gamle er glemt, kobler tastaturet til rett pc, siden noen har kjedet seg akkurat der og i det hele tatt ikke noe særlig kreativt.

IKTavdelingen på kommunen sliter seg ut med nye systemer som ikke virker med de gamle. De er få mennesker som skal serve hele byen. Plutselig oppstår uforklarlige ting, også kjent som «utfordringer». Da skal vi helst bare smile og være medfølende, og ikke tenke på at vi ikke får gjennomført opplegget i dag heller, slik at alle presentasjonene må flyttes til etter ferien.

Datasystemene som er innkjøpt til skolen for lærerbruk er så langt unna standard som tenkes kan. Det gjør at alle stiller likt, uansett om de har drevet med data lenge eller ikke. Læringsplattformen fungerer ikke, da den er underdimensjonert slik at databasen nå sikkert er fire ganger større enn den var designet for. Lærerne må dermed ta i bruk facebook for å kontakte elevene etter skoletid.

Nå skal tiende klasse få nye pcer. De må bare konfigureres først, og det tar ca tre timer per maskin. De skulle vært på plass til jul, men det tar sin tid. IKTveilederen skal jo også hjelpe lærere som står fast. På tre skoler, eller var det fire…

Til våren er det IKTbasert eksamen for tiende klasse i matematikk. Vi krysser fingrene for at det ikke skjer noe akkurat den dagen.

Og langt der borte hører jeg ekspertene si at skolen ikke tar i bruk teknologi. Det er feil. Det er teknologien som ikke vil jobbe med oss.

Ikke send mail. Den virker ikke. Det skal visst ordnes i løpet av ferien.

En kommentar om “IKT i grunnskolen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s