Dette opplegget kom egentlig fra kollega Linda. Vi hadde mattetime på onsdag sammen. Dagen etter prøvde jeg opplegget igjen i en annen klasse. Det virket, så nå er det på tide å dele:
Intro fra lærer:
Hvis jeg spør en i klassen om hun er jente, så kan jeg si at 100 % av de spurte i klassen er jenter. Det sier jo ikke så mye om klassen, siden jeg ikke har spurt alle. Tvert i mot kan det bli en liten sensasjon at 100 % av de spurte er jenter, selv om hele klassen ikke er det.
Når man spør om ting i undersøkelser og målinger må man spørre omtrent 1000 personer for å få et mest mulig riktig svar.
Vi skal finne noen svar her i klassen.
Finn tallet i prosent. (ca 30 minutter)
Vi satte sammen to og to elever.
1: Finn et spørsmål du lurer på om de andre i klassen din.
Svaret må ha alternativer. Skriv ned spørsmålet og gjør plass til å registrere antall svarene.
2: Gå rundt i klassen og still spørsmålet ditt til alle du kan. Registrer antall svar og pass på å telle hvor mange du har spurt.
3: Regn ut hvor mange prosent av klasssen som har svart de ulike tingene.
4: Læreren skriver opp på tavla hva alle gruppene har kommet frem til.
5: Diskutere resultatene.
- Hvor mange prosent er én elev?
- Hvorfor har så mange i klassen bursdag i januar?
- Vil en klasse i et annet land ha like mange blonde elever som her?
- Var det noe som overrasket deg?
Ting som ble undersøkt var feks:
Søsken, øyenfarge, type mobil (skremmende mange iPhone), liker du kylling eller kjøttkebab, hvor mange har bursdag i januar, liker du hund eller katt, playstation eller xbox, osv…
Vi lot elevene få frie tøyler. Det gikk fint, ellers må man komme med forslag til de som ikke kommer i gang.
Resultatene vi fikk kunne faktisk være til hjelp dersom man skal ha en klassefest eller noe.
Det var veldig fin innsats i klassen. Det gikk overraskende fort å gjennomføre, og et par elever kom bort etterpå og sa det var en bra time. Det er også viktig at læreren engasjerer seg og undrer seg sammen med klassen over resultatene.